CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 4, 2009

Mahasiswa perlu turun padang

Salam 'alaik...

kepada sesiapa yg x pegi MAKA tu rsanya rugi la jugak sbb forum mlm itu sy kra amat bgus untuk mmbuka minda mahasiswa supaya lebih ke hdpn dan lebih realistik, bkn hnya idealistik. forum yg brtajuk 1 Malaysia: Peranan Mahasiswa Untuk Negara yg dipengerusikan oleh Saudara Nazri Tahir dan ahli panelnya Saudara Idris dan Saudara Ann Wan Seng mndpt prhatian hdrin yg hadir. antara kupasan menarik oleh kedua-dua panelis tersebut adalah brkenaan konsep 1 Malaysia yg takkan menjdi realiti jika hnya itu ungkapan semata-mata. bahkan menurut Ann Wan Seng, konsep perpaduan itu perlu dimulakan melalui kefahaman. Melayu tak kenal Cina, Cina tak faham Melayu, India tak faham Cina dsbnya merupakan halangan bg mmbntuk perpaduan. di sini dpt kita lihat bhw sesuatu bgsa itu takkn bersatu dan bersefahaman andainya tiada satu titik untuk menyatukan mereka. titik apa itu? sudah tntu Islam kerana Islam untuk semua...(^_^)

selain itu bila diperkatakan ttg isu mahasiswa, saudara Ann Wan Seng menyatakan bhw mahasiswa ini sepatutnya duduk brsama dgn rkyat (memahami cara hdup dan kesusahan rkyt) supaya dpt mmbw isu2 yg brkaitan rkyt ke hdpn. isu2 sosial misalnya yg mkin parah pada masa ini sewajarnya dinyatakan dgn lantang oleh mahasiswa, bkn stakat membiarkannya shj. jika dilihat di Indonesia, suara2 mahasiswa bgitu dipentingkan bhkn perdana menteri mereka akan trun sama utk melihat isu yg disuarakan oleh mahasiswa itu. tpi di negara kita, ckp sket sudah dikenakan AUKU dan sebgainya. pokoknya, mahasiswa itu perlu trun pdg juga bkn stakat berada di kampus untuk menerokai isu2 semasa pd msa ini.

ada yg brtanyakan bgaimanakh mahu mmbuka minda mahasiswa yg masih 'beku' yg x mengetahui ttg isu2 semasa. kata Ann Wan Seng, gunakan teknologi msa kini yg kian mmbgun. rugi kranya seseorang mahasiswa itu masih berfikiran di dalam kampus shj, sepatutnya mindanya 'out of da box' demi memajukan dri sndri dan negara.

kesimpulannya, gagasan 1 malaysia itu perlulah dijadikan sesuatu yg realiti, bkn hnya sekadar slogan semata2. kita tidak mahu knsep wawasan 2020 oleh Tun Mahathir yg belum tercapai, konsep Islam Hadhari oleh Pak Lah yg nmpk lintang pukangnya, tpi kita mahu konsep 1 Malaysia oleh Dato' Seri Najib benar2 trcapai.

p/s: anjang menanti bilakah usrah kita ini akan turun padang untuk bersama masyarakat... hehe...

0 comments: