CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 6, 2009

Waktu gempa bumi sama dgn surah&ayat dlm Al-Quran..Subhanallah!!

“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52.”
Cuba lihat surah&ayat dlm Al-Qur’an berdasarkan waktu2 ini!
Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah swt. Demikian ayat-ayat Allah swt tersebut:
17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”
17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tidak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”
8.52 (QS. Al Anfaal: 52): "(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”

Tiga ayat Allah swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. YA ALLAH, MAHA BESAR ENGKAU, manusia memang menzalimi diri mereka sendiri!!

Ada hikmah disebalik kejadian gempa bumi ini. Ianya adalah merupakan satu pengajaran yang cuba untuk mengingat pada masyarakat dunia akan kebesaran Allah. Manusia beranggapan diri mereka orang sangat berkuasa, boleh membuat apa sahaja yang disukai walaupun berlanggar dengan tuntutan syariat Islam. Golongan ini perlu satu peringatan supaya mereka menyedari tindak tanduk yang mereka laksanakan. Maka, Allah menurunkan bencana alam seperti gempa bumi untuk mengetuk hati manusia yang alpa.

Mudah-mudahan gempa ini menjadi pengajaran buat kita semua. Marilah kita mengambil ikhtibar terhadap peringatan Allah yang diberikan kepada kita secara terus..ada hikmah disebalik bencana ini. Semoga para korban diberikan ketabahan lahir dan batin….

0 comments: